Orzechy piniowe – co warto o nich wiedzieć?

Czym są orzechy piniowe?

Orzeszki piniowe to jadalne nasiona niektórych gatunków sosny, przede wszystkim odmiany pinia. Obrane z łusek orzeszki pini stanowią żywność o wysokiej wartości odżywczej i licznych właściwościach prozdrowotnych. Są niewielkie, podłużne, o jasnym kolorze i charakterystycznym smaku, w którym wyczuwalny jest aromat sosnowy. Orzechy piniowe mogą być spożywane zarówno na surowo, jak i w wersji prażonej. Idealnie komponują się jako dodatek do pieczywa lub deserów; pasują także do warzyw, mięsa i ryb. Orzeszki pini to świetna propozycja dla każdego, kto szuka oryginalnego i jednocześnie zdrowego urozmaicenia różnych potraw.

Orzechy piniowe – dlaczego są zdrowe?

Orzeszki pini dzięki bogatej zawartości witamin i minerałów mogą przynieść naszemu organizmowi wiele korzyści. Oto rezultaty, jakie uzyskamy, jeśli włączymy do naszej diety te niepozorne orzechy:

  • Pozytywny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci, co zawdzięczamy zawartości witaminy PP, witaminy E i cynku w orzechach piniowych.
  • Obniżenie ciśnienia tętniczego krwi dzięki wysokiej zawartości potasu.
  • Wsparcie prawidłowych funkcji układu nerwowego, redukcja stanów napięcia i nerwowości, co zawdzięczamy zawartości witamin z grupy B i magnezu.
  • Korzystny wpływ na układ trawienny i zmniejszenie apetytu dzięki zawartości błonnika pokarmowego.
  • Wsparcie procesów krzepnięcia krwi i odpowiedniej gospodarki wapniowej organizmu dzięki wysokiej zawartości witaminy K.
  • Stymulowanie męskiej płodności, na co wpływa zawarty w orzechach piniowych cynk.
  • Potencjalne działanie antynowotworowe; zawdzięczamy je witaminie E i kwasowi foliowemu, które możemy znaleźć w orzeszkach pini.

Jak widać powyżej, lista pozytywnych właściwości orzechów piniowych jest naprawdę długa. Pamiętajmy jednak, aby nie traktować jednego zdrowego składnika naszej diety jako lekarstwa na wszystkie dolegliwości. Ważne jest, aby kompleksowo dbać o jakość posiłków i spożywać je regularnie. Tylko w ten sposób możemy odczuć korzyści płynące ze zdrowej diety.

Do czego dodawać orzechy piniowe?

Orzeszki pini to podstawowy składnik pesto, czyli włoskiego sosu do makaronu na bazie bazylii. Możemy dodawać je do zapiekanek, różnych rodzajów mięsa i wykwintnych sałatek. Piniole sprawdzają się także jako dodatek do słodkich wypieków, koktajli owocowych i dań wegańskich. Dzięki wysokiej zawartości białka orzechy piniowe są bogatym źródłem energii – to właśnie z tego powodu często spożywają je osoby, które na co dzień nie jedzą mięsa. Jak każdy rodzaj orzechów, również piniole stanowią zdrową samodzielną przekąskę, która może zastąpić chipsy, paluszki lub słodycze.

 

Szlachetny owoc – orzechy pekan i ich właściwości

Delikatne, bez charakterystycznej goryczki towarzyszącej innym odmianom – orzechy pekan są świetnym produktem dostarczającym nie tylko walory smakowe, ale i również liczne właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Samo drzewo pekan jest ogromne – wysokie nawet do 30 metrów. Rośnie bardzo szybko, a charakteryzują go pierzaste liście oraz kwiaty o odmianie… żeńskiej oraz męskiej. Sam owoc jest lekko pękaty, owalny, o skórzastej powłoce bardzo przypominającej orzecha włoskiego, lecz zdecydowanie gładszy i bardziej wydłużony.

Właściwości zdrowotne orzechów pekan

Każda odmiana orzechów posiada liczne korzystne właściwości wpływające na nasze zdrowie. Do tych najważniejszych znajdujących się w owocach pekana zaliczyć można:

  • właściwości przeciwnowotworowe – orzechy pekan są bogatym źródłem przeciwutleniaczy (mogą się pochwalić największą liczbą polifenoli spośród innych odmian orzechów), dzięki czemu są często zalecane w profilaktyce zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, jak chociażby nowotwory i choroby serca. Spożywanie tego owocu zwiększa stężenie przeciwutleniaczy, a co za tym idzie – zapobiega powstawaniu wolnych rodników i znacznie obniża stres oksydacyjny,
  • obniżają poziom cholesterolu – obniżają nie tylko ciśnienie krwi, ale i zmniejszają jego stężenie we krwi. Ponad to są rewelacyjnym źródłem witaminy B1, która wspomaga pracę układu sercowego,
  • łagodzą przewlekłe stany zapalne, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca oraz miażdżycy,
  • są świetnym wspomagaczem w redukowaniu bólu i sztywności pojawiającej się w stawach,
  • poprawiają funkcjonowanie mózgu – regularnie spożywane zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby Parkinsona i Alzheimera,
  • łagodzą objawy PMS – dzięki bogatej zawartości witamin i minerałów są pomocne w radzeniu sobie z bolesnymi skurczami i zmianami nastroju. Ponad to zmniejszają uczucie niepokoju, drażliwości oraz lęku,
  • pomocne w osteoporozie – miedź i cynk znajdujące się w orzechach zwiększają masę kości zmniejszając przy tym utratę masy kostnej.

Orzechy pekan nie dla każdego

Niestety orzechy pekan mogą wywołać nieprzyjemne, a nawet niebezpieczne reakcje alergiczne. Do tych najczęściej spotykanych należą objawy skórne, obrzęki gardła, wymioty, duszności oraz zawroty głowy – pojawić się one mogą w ciągu godziny od spożycia owoców. Ponad te wymieniowe rzadziej spotkać można się również z kaszlem, świszczącym oddechem, swędzeniem, a nawet – utratą przytomności.

Orzechy w kuchni

Choć można je zajadać na surowo, doskonale sprawdzą się również jako dodatek do sałatek, muesli, owsianki czy jogurtu. Wykorzystywane są także w przeróżnych słodkościach takich jak ciasta, ciasteczka, torty czy desery. Często dodawane są do dań rybnych, chociażby do pesto czy farszy. Występują również w formie suszonej, kandyzowanej lub solonej – jako smaczna przekąska.

 

Pistacje, czyli orzechy szczęścia

Pistacje – zdrowie na talerzu

Smaczne i zdrowe pistacje były zajadane już w starożytnym Rzymie. Aktualnie są to orzechy, które doceniamy za ich liczne właściwości zdrowotne i wyjątkowy smak. Warto wiedzieć, że w Chinach i Iranie pistacje określa się jako orzechy szczęścia. Dlaczego warto jeść pistacje?

  1. Pistacje to bogate źródło witamin z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W czasie stanów zmęczenia, apatii i podwyższonego napięcia nerwowego warto zajadać się właśnie pistacjami.
  2. Wysoka zawartość żelaza to kolejna cecha pistacji. Docenią ją osoby, które zmagają się z anemią i kobiety, które mają obfite krwawienia miesiączkowe. Żelazo korzystnie wpływa także na układ nerwowy i poziom cholesterolu w organizmie.
  3. Zawarte w pistacjach wapń i fosfor odpowiadają za zdrowe, mocne zęby i kości.
  4. Dzięki zawartości witaminy E pistacje mogą w pozytywny sposób wpływać na zachowanie młodego wyglądu i płodności. Jest to witamina, która nie tylko opóźnia procesy starzenia, ale także reguluje poziom cholesterolu w naszym organizmie i wspiera układ nerwowy w prawidłowym spełnianiu jego funkcji.
  5. Ze względu na zawartość błonnika pokarmowego pistacje stymulują pracę jelit i zapobiegają zaparciom. Fachowcy polecają je jako składnik diety odchudzającej, ponieważ na długo zaspokajają głód i stymulują procesy metaboliczne.

Dlaczego pistacje są zdrowe dla wzroku?

Bogata zawartość witamin i minerałów to cecha charakterystyczna każdej odmiany orzechów. Pistacje również ją posiadają, jednak są dwa składniki, które wyróżniają je spośród pozostałych odmian. Chodzi tutaj o karotenoidy i prowitaminę A. Za co odpowiadają te substancje?

Karotenoidy, czyli luteina i zeaksantyna, to substancje, które mają pozytywny wpływ na nasze oczy. Chronią siatkówkę oka i zmniejszają ryzyko wystąpienia zwyrodnień plamki żółtej.

Prowitamina A (beta-karoten) nie tylko przyspiesza opalanie i wzmacnia jego efekty. Jest także silnym przeciwutleniaczem, a więc wykazuje potencjalne działanie przeciwnowotworowe. Co więcej, prowitamina A wspiera prawidłowe funkcjonowanie wzroku, zwłaszcza o zmroku i, podobnie jak karotenoidy, redukuje ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oka.

Pistacje – jedynie jako przekąska?

Pistacje to idealna przekąska, która zaspokoi nasz głód i dostarczy nam wielu cennych składników odżywczych. Warto wiedzieć, że pistacje to jedne z orzechów, jakie służą do przygotowania baklawy, czyli słynnego bałkańskiego deseru. Smak pistacji doskonale sprawdza się jako dodatek do deserów, lodów, słodkich wypieków i budyniu. Pistacje możemy dodawać także do napojów i potraw mięsnych. Doskonałe propozycje takiego zastosowania to kompot z jabłkami i pistacjami oraz pasztet z królika z pistacjami.